Zdroj: iStockphoto.com

Volební Ostrava: není černá, ale chytrá

Města chytřetéma 5 min čtení

O Ostravě se hovoří jako o černém městě, i když těžba uhlí je v silném útlumu. Horníci se přeučují na programátory a radnice pilně buduje smart Ostravu, za což sbírá jednu cenu za druhou. Chytrými technologiemi hýří ve volebních programech i tradiční strany.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

O Ostravě se hovoří jako o černém městě, i když těžba uhlí je v silném útlumu. Horníci se přeučují na programátory a radnice pilně buduje smart Ostravu, za což sbírá jednu cenu za druhou. Chytrými technologiemi hýří ve volebních programech i tradiční strany.

V Ostravě s chytrým městem přinejmenším úspěšně koketují. Už dnes mohou Ostraváci využít spoustu otevřených dat, sledovat pohyb vozidel MHD, používat platební kartu místo tramvajenky a snadno komunikovat s úřady pomocí online formulářů. S nasazováním chytrých parkovišť v Ostravě spíše začínají, do budoucna ale mají smělé plány.

Související článek

Ostrava vypsala zakázku na inteligentní hromadnou dopravu

Ostrava chce vypsat zakázku na dodávku inteligentního systému řízení veřejné dopravy. Systém bude založený na speciálním vybavení křižovatek a vozidel městské hromadné dopravy a má umožnit plynulejší a rychlejší průjezd vozidel MHD a kvalitnější řízení dopravy v krajské metropoli. To povede ke zkrácení času přepravy cestujících, ale i ke snížení nákladů či menší zatížení životního prostředí.

Autobusy mají přednost

V Ostravě už fungují chytrá parkoviště, a to jak městská, tak soukromá. Na webové stránce se zobrazují informace o parkovišti, umístění parkovacích hodin a v případě zatím osmi parkovišť i zpráva o volné kapacitě. Do budoucna by měl být odbavovací systém, který umožňuje sledovat aktuální využití parkovišť, nasazován ještě víc.

Ostravský dopravní systém zobrazuje na svých stránkách informace o zpoždění a poloze vozů. To samé se pak objevuje na zastávkách a v mobilních aplikacích. Pokud jede vůz MHD po ulicích Ostravy, dostane na semaforu přednost před ostatní dopravou. Připravuje se systém, který by měl podle aktuální situace řídit dopravu v celém městě, což by mělo zlepšit průjezdnost všech křižovatek.

Ostravský dopravní systém zobrazuje na svých stránkách informace o zpoždění a poloze vozů. To samé se pak objevuje na zastávkách a v mobilních aplikacích. -

Na webu Ostravy je k dispozici rozklikávací rozpočet, ve kterém můžete zjistit, odkud bere město peníze a za co je utrácí. Více než šedesát sad otevřených dat je k dispozici na portálu opendata.ostrava.cz. Kromě městských institucí je tam zkusmo program Národního divadla moravskoslezského. A více než padesátka elektronických formulářů je k dispozici na webu esmo.cz, přes který vyřešíte třeba poplatky za odpad nebo za psa. Přes aplikaci čistáOVA zase můžete nahlásit problémy, na které při cestách městem narazíte.

Obnovíme, co jsme měli

Ostravské zastupitelstvo ovládá v současné době hnutí ANO spolu se sdružením Ostravak. Koalici doplňují výrazně menšinové ODS a KDU-ČSL. V opozici je zatím ČSSD a KSČM. Tomu odpovídají i předvolební plány.

ANO odmítá dělit projekty na chytré a hloupé. „Nepoužíváme marketingový termín Smart City projekty,“ říká Tomáš Macura, současný primátor města Ostravy za hnutí ANO. „Snažíme se o to, aby všechny projekty a aktivity města mohly být označeny za inteligentní, promyšlené, chytré, tedy smart. Měřítkem pro to je, aby šetřily městu, občanům čas, peníze, energii, byly šetrné k životnímu prostředí a případně byly zdrojem nových užitečných informací.“ Při pohledu do programu hnutí ANO tak žádné konkrétní smart plány nenajdete.

Zdeněk Nytra, volební lídr ODS, s Tomášem Macurou v podstatě souhlasí. „Projekty Smart City nesmějí být samoúčelné, ale musejí sloužit lidem, šetřit jim čas a peníze,“ říká Nytra, který kritizuje hnutí Ostravak, jež podle jeho názoru v uplynulém volebním období zlikvidovalo relativně funkční systém chytrého parkování v centru Ostravy.

Související článek

Vyrazte na chytrý výlet. Klidně s dětmi, ale bavit se budou všichni!

Naučné zábavní parky už dávno nelákají jen na optické klamy, zakřivená zrcadla, přírodní živly nebo to, jak funguje domácnost, nýbrž jdou s dobou. Lze se tak seznámit nejen s 3D zobrazením, ale i 3D tiskem a kooperativními či přímo humanoidními roboty. Zájemci tak mohou hravou formou proniknout do programování i virtuální reality. My jsme to zažili v liberecké iQLANDII, ale možností po celém Česku přibývá.

Chytré parkování má ODS jako jednu ze svých smart priorit. Pro začátek má být možné vyhledávat volná parkovací místa. Dalším cílem je systém pro rezervaci konkrétních časů ve zdravotnických zařízeních. „Ostraváci tráví v čekárnách příliš mnoho času,“ myslí si Nytra. „Kraj proto připravuje systém pro přímé objednávání ve svých zařízeních. Město by jej mělo následovat.“ Priorita číslo tři se týká monitorování životního prostředí, kdy by systém měl nejen informovat, že je ve vzduchu příliš prachu, ale také poradit městu, kam má například vysadit nové stromy. Velkou část těchto smart novinek by měly podle ODS vyvíjet a provozovat firmy z Ostravy.

Ani současná koalice ale nespí na vavřínech. V soutěži Chytrá radnice získala Ostrava v roce 2017 dvě první a dvě druhá místa. Poroty ocenily zlatými medailemi projekt fajnOVA pro tvorbu plánu rozvoje města a využití bankovních karet v hromadné dopravě. Stříbro získala Ostrava za mobilní aplikaci Smogalarm a za energetický systém města.

Veřejná místa s Wi-Fi chytré město nedělají

Hnutí Ostravak, které má nyní na ostravské radnici deset z pětapadesáti křesel, ve svém programu problematiku chytrého města vůbec nemá. KSČM s osmi křesly v současném zastupitelstvu hodlá podle volebního programu v příštím volebním období pokrýt frekventovaná veřejná místa signálem Wi-Fi. Jiné věci týkající se chytrého města ostravští komunisté neřeší.

Současná Ostrava je tedy chytřejší, než by kdekdo čekal. Dvě velké strany, ANO a ODS, chtějí dotáhnout projekt chytrého parkování. Komunikace přes internet s úřadem funguje a bude se nejspíš postupně rozvíjet. Na druhou stranu ani současní zastupitelé, ani kandidující strany nepřicházejí s něčím převratným, co bychom už dříve neviděli v jiných městech. Dá se vůbec v Ostravě vymyslet něco zásadně nového?

Související článek

eParkomat: když nevíte kde zaparkovat, na volné místo vás zavedou „velká data“

Městské parkovací aplikace nejsou žádná velká věda, řekne si laik – prostě upravená počítačová mapa, na níž jsou vyznačeny barevné zóny, a k tomu jednoduchý platební systém. Jenže platforma eParkomat, která funguje v pětadvaceti městech v Česku, nabízí víc – využívá totiž „big data“ od telefonních operátorů. Díky tomu pak řidič v reálném čase dostane informaci, kde je v danou chvíli nejpravděpodobněji volno, kam naopak nemá cenu jezdit nebo kde bývají volná místa v různé denní doby.

Chytrý monitoring stavu životního prostředí určitě najde v relativně znečištěné Ostravě svoje uplatnění, zejména pokud bude napojený na web, mobilní aplikaci nebo mobilní rozhlas. Dále je pak potřeba zapracovat na rozvoji chytrého podhoubí. To zahrnuje například podporu studentských projektů, startupů, navázání intenzivní spolupráce s univerzitami nebo napojení na nejrůznější inovační centra a podobně. Zkušenosti ukazují, že teprve pak vzniká opravdové chytré město.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama