foto: Operátor ICT

Praha dává k dispozici vlastní data – spouští platformu Golemio.cz

Města chytřeAktuality 3 min čtení

Praha dnes na adrese Golemio.cz spustila vlastní datovou platformu. Najdete tu údaje o hromadné dopravě, parkování, odpadech, osvětlení nebo cyklistice ve spojení s konceptem Smart City. Na rozdíl od nechvalně slavného projektu Opencard si hlavní město tentokrát dalo velký pozor na to, aby použité know-how zůstalo v jeho vlastnictví. Z celkových nákladů 31 milionů proto naprostá většina investice směřovala do interního týmu. Externí náklady činily jen 2,3 milionu.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Praha dnes na adrese Golemio.cz spustila vlastní datovou platformu. Najdete tu údaje o hromadné dopravě, parkování, odpadech, osvětlení nebo cyklistice ve spojení s konceptem Smart City. Na rozdíl od nechvalně slavného projektu Opencard si hlavní město tentokrát dalo velký pozor na to, aby použité know-how zůstalo v jeho vlastnictví. Z celkových nákladů 31 milionů proto naprostá většina investice směřovala do interního týmu. Externí náklady činily jen 2,3 milionu.

Nová pražská datová platforma má dvě části: interní a veřejnou – tu lze najít na adrese Golemio.cz. Veřejná část obsahuje krom očekávaných grafů i odkazy na otevřené datové zdroje, které dílem vedou do katalogu pražských otevřených dat, dílem pak na RSS zdroje. Část o MHD je na portálu dokonce pojata zcela bez grafů a map, obsahuje pouze odkazy na data.

Informace pro ty, kdo metropoli řídí

Externí výstupy jsou ale jen částí celého projektu. Hlavním cílem celého projektu je totiž poskytnout kvalitní informace osobám, které odpovídají za řízení města. Veřejnosti nepřístupné interní rozhraní systému tedy jednak obsahuje více informací, jednak dovoluje některé prvky chytrého města nejen sledovat, ale i aktivně ovládat. Například chytré lampy v Karlíně je možné ovládat plynule po jedné – běžné systémy dovolují jen vypnout nebo zapnout světlo v celém bloku.

Celkový přehled z interního rozhraní systému -

Kolik dat Praha má?

Systém v tuto chvíli obsahuje data z necelých dvou stovek senzorů – například 90 senzorů je na parkovištích pro ZTP, 84 v rámci chytrých lamp, další senzory jsou v chytrých lavičkách a na dalších místech. Ve srovnání například s Barcelonou, která sleduje data z tisícovek senzorů, je to nepoměrně menší počet. Kapacitně ale Golemio zvládne mnohem víc.

Související článek

Pražské metro cestujícím poví, v kterém vagónu se nebudou mačkat

Znáte to – za chvíli přijede metro a vy řešíte, v kterém vagónu asi tak bude nejméně lidí. Jednak proto, že si rychle a bez čekání sednete. Ale taky proto, že vám v tlačenici nikdo nebude funět za krk a při rozjezdu nebo brzdění vám nepošlape boty. Pravidelní cestující to dokážou odhadnout, ale díky chytrému řešení to jde předem zjistit naprosto přesně. Jak je který vagón plný, pak cestujícím ve stanici ještě jeho příjezdem prozradí LED pásky v podlaze. A brzy to řeknou i cestujícím v Praze.

Současné projekty Operátor ICT považuje za pilotní. Konkrétní počty senzorů, které bude do systému připojené, závisí na jednotlivých městských částech, firmách a Praze samotné. Benedikt Kotmel, vedoucího projektu, pro Svět Chytře uvedl, že platforma dokáže obsloužit i přibližně 4 500 parkovacích senzorů, které TSK plánuje nakoupit.

O spolupráci s městskými firmami se zmínila i primátorka Adriana Krnáčová. Podle ní jsou městská data uložena především ve firmách, jako je Technická správa komunikací, Dopravní podnik a další, které si dosud navzájem informace nevyměňovaly. To by se tak díky platformě Golemio.cz nyní mělo výrazně změnit.

Jak je projekt udržitelný?

S velkými projekty v městské informatice má Praha neblahé zkušenosti. Opencard, která měla sloužit jako tramvajenka, peněženka, karta pro platbu parkovného i vstupů do muzeí a galerií, si Praha nechávala dodávat fakticky na klíč. Naproti tomu současný projekt klade velký důraz na otevřenost dat i kódů.

Související článek

Na první pohled málo viditelnou a nepříliš přitažlivou součástí portálu je i metodická podpora jednotlivým městským částem, která má za cíl nastavit obecná pravidla pro městská data a aplikace, bez ohledu na to, zda budou vznikat v rámci Operátora ICT, v městských částech nebo městských firmách. Pokud budou splňovat tyto metodické požadavky, bude možné jednoduše do celkové pražské strategie začlenit i projekty a data, které teprve v budoucnosti vzniknou.

Interně je na Golemiu vidět třeba počet parkovacích míst na Mariánském náměstí -

Adriana Krnáčová k tomu dodává, že jednotlivé městské části měly možnost se zapojit se svými vlastními projekty, na které mohly čerpat podporu do výše pět milionů korun. Projekty ovšem musely projít schválením Operátora ICT. „Máme 57 městských částí a potřebujeme s nimi spolupracovat i na menších užitečných projektech,“ dodala. Ne všechny části jsou ovšem podle primátorky na takovou spolupráci kapacitně a vzdělanostně připraveny. Velké městské části, jako například Praha 3 nebo Praha 2 to ale zvládají. .

 

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama